I november anordnade Impax Consulting en workshop för Shared Services lön och HR-teamet på Bring.
Bakgrund
Det talas och skrivs mycket om att vi befinner oss i en så kallad ”VUCA”-värld.
V = Volatil (volatile): Allt rör sig idag snabbare och med stora svängningar.
U = Osäker (unsecure): Tidigare har vi kunnat göra prognoser baserade på gamla trender, men det fungerar i allt mindre grad.
C = Komplex (complex): Allt påverkar varandra i allt mer intrikata kedjor, som exempelvis teknik, ekologi, politik och samhälle.
A = Ambivalent (ambivalent): Det är allt svårare att se tydliga samband mellan orsak och verkan.
För att möta den nya VUCA-världen behöver organisationer vara snabbrörliga och nätverksorienterade. De bör bygga på tillit och självledarskap, en gemensam värdegrund och syfte, starkt medarbetarengagemang samt en kultur av ständigt experimenterande snarare än traditionell planering. Eftersom omvärlden har förändrats krävs också ett nytt ledarskapsförhållningssätt. Forskning visar tydligt att företag som lyckas hålla sina medarbetare välmående också uppnår framgång.
Impax Consulting har utvecklat olika utbildningspaket för att ge ledare (och faktiskt även medarbetare) verktyg att bättre hantera ständiga förändringar med syftet till att förstå hur olika individer reagerar, hur man kan tillgodose sina medarbetares behov och ge dem trygghet för att må bra och prestera på topp.
Upplägget
Teamet har fått insikt i:
John Kotters åtta steg för förändring
Självkännedom och framtidsorientering
Sex ledarstilar enligt Daniel Goleman: ”Leadership that Gets Results”
Olika faser av förändring baserat på Rick Maurer: ”Beyond the Wall of Resistance” och Kübler-Ross förändringskurvan
Genomförande av workshopen:
Gruppen fick möjlighet att utveckla sina ledarskapsfärdigheter i en trygg miljö genom att simulera verkliga ledarskapsscenarier. Deltagarna fick prova på beslutsfattande, problemlösning och teamhantering, vilket ledde till värdefulla insikter utan verkliga risker. Vi lade stor vikt vid reflektion i handling, utforskning av olika tillvägagångssätt och uppmuntrade till eftertanke kring resultaten.
Feedback från deltagarna
”Jag tycker det är en väldigt bra utbildning och spel där man får mycket insikter och mycket nya tips och tricks. Man lär sig mycket både om sig själv och de andra i gruppen.”
”Det är väldigt bra teambuilding aktivitet också om man gör det i samma team eller ledningsgrupp eller arbetsteam. Man får lära känna varandra på ett annat sätt. Jag tyckte det var himla kul och det blev många härliga skratt.”
Caroline Rosberg
Chef för Shared service center
Bring för Lön och HR
Vem skulle du rekommendera utbildningen till?
”Åh, jag skulle säga faktiskt till vem som helst i ledarskapsposition. Du behöver egentligen inte stå i en jättestor förändringsprocess ute på ett bolag, utan jag tänker att alla de här bitarna finns ju i vardagen.
[…]
Jag skulle säga alla som vill hjälpa till att bygga en bättre teamkänsla.”
”Det är en väldigt spännande kurs. Man tror att det man gör kommer att mottas på ett visst sätt, att nu blir det nog så här och sen så märker man att det blir en helt annan reaktion.
Man fick bra tips om vad man ska fokusera på, och att många gånger finns det inga rätt eller fel, utan det är situationsanpassat och att det som går hem hos en person gillas inte av en annan. Jag tycker det är jättespännande kurs verkligen och jag hade velat gå den igen”
Petra Karlsson
HR och Lönespecialist
Bring Shared Service Center
Vad tar du med dig från övningarna?
”Jag tar med mig att man ska vara ödmjuk inför alla förändringar och att man inte ska vara den som är negativ, för att är man negativ så jobbar man i en uppförsbacke tänker jag. För min egen del tänker jag är att om jag är positiv till det så kommer det bli lättare att nå målet och även göra det smidigt för alla inblandade.”
”Jag hade nog rekommenderat det här till vem som helst. Både ledare kan ha nytta av det, men också medarbetare.”
Leila Omeragic
Lönespecialist
Bring Shared Service Center
”Jag tyckte det var jätteroligt att vara med om det här, det har varit så många annorlunda och roliga moment som har fått mig att tänka jättemycket på hur jag uppför mig vad man absolut inte ska göra, vad man kan göra och framför allt massor med idéer om hur man kan ta sig framåt med personal som man känner inte mår riktigt bra.”
”Vi kommer ha mycket diskussioner om det här, om vad vi har gjort och kunna hjälpa varandra att hantera situationer bättre för att svara bättre när vi får frågor till oss.”